رئیس انجمن ملی خرما: صادرات خرما نصف شده است

رئیس انجمن ملی خرما با بیان اینکه سالانه حدود یک میلیون و 200 هزار تن خرما در کشور تولید می‌شود، گفت: «در سال جاری با وجود خشکسالی این میزان تولید محقق شد». محسن رشید فرخی افزود: «اما به دلیل عدم اطمینان صادرکنندگان برای خرید و پیش‌بینی تامین یک ساله بازارهای کشورهای هدف، صادرات خرما نصف شده است».

۱۰۲

وی درباره‌ی تاثیر تحریم‌ها بر صادرات خرما توضیح داد: «تحریم‌ها هزینه‌ی حمل و نقل را سه برابر افزایش داده است. شرکت‌های بزرگ حمل‌ونقلی تمایلی برای فعالیت در ایران از خود نشان نمی‌دهند؛ هزینه‌ی اجاره یک کانتینر برای یک تاجر ایرانی به 12 هزار دلار رسیده است؛ این در حالی است که کشورهای رقیب تجاری ما حداکثر یک کانتینر را چهار هزار دلار کرایه می‌کنند».  وی اضافه کرد: «مدت زمان رسیدن محموله‌ها به کشورهای مقصد نیز برای کشورهای رقیب نصف است، اما صادرکنندگان داخلی برای حل مشکلات ناشی از تحریم‌ها باید زمان زیادی صرف کنند».

به گزارش فردای‌کرمان، وی 30 دی‌ماه با بیان اینکه ایران بعد از مصر دومین تولیدکننده خرما در جهان است، ادامه داد: «تجار ایرانی همواره در انتظار صادرات هستند. اما تصمیم‌گیری‌های یک شبه داخلی بیش از تحریم‌های خارجی به صادرات خرما آسیب وارد کرد، در سال 98 ستاد تنظیم بازار برای تامین خرما ماه رمضان صادرات خرما را متوقف کرد (هرچند این تصمیم بعد از 16 روز لغو شد) اما تا به امروز پیامدهای آن گریبان فعالان این بخش را گرفته است و صادرات خرما نصف شد».

رشید فرخی با بیان اینکه مسائل سیاسی پیش‌آمده باعث تغییر بازارهای هدف صادراتی شده است، افزود: «در گذشته خرما به کشورهای آمریکای شمالی و اروپایی صادر می‌شد اما اکنون این بازارها تغییر کرده است و به کشورهای شرق آسیا، اوراسیا، هند و به تازگی چین متمایل شده‌ایم. باید این نکته را در نظر داشت که تغییر بازارهای هدف نیازمند صبر و مطالعه است».

عضو هـیات نمایندگان اتاق بازرگانى ایران همچنین، در پاسخ به این پرسش که آیا نظارتی بر نحوه استفاده نخلداران از سم و کود اعمال می‌شود؟ توضیح داد: «مشکل جدی در این زمینه وجود ندارد. مصرف‌کنندگان داخلی و خارجی، نخست باید از سلامت محصولی که استفاده می‌کنند اطمینان داشته باشند؛ از این رو ما با جدیت در بحث کدینک کردن (کددار کردن) باغات ورود کردیم اما برای عملیاتی کردن این طرح مشکلات زیادی پیشروست. به همین دلیل این طرح به‌صورت پایلوت در استان کرمان اجرا می‌شود و در صورت موفق شدن به پنج استان خرماخیز برده می‌شود».

این فعال اقتصادی خرما را جزو محصولات باغی دانست که احتیاج به سم‌پاشی گسترده ندارند و افزود: «مصرف کود در کشور مانند دارو شده است؛ متاسفانه اشخاص در مصرف دارو از الگو خاصی تبعیت نمی‌کنند و به عبارتی خود درمانی می‌کنند. در عملیات داشت نیز کشاورزان اعمال نظرهای شخصی می‌کنند و حتی این آگاهی را ندارند که استفاده از این سموم در افزایش بهره‌وری آنها تاثیری نمی‌گذارد».

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای تامین بازار ماه رمضان که در نیمه دوم ماه فروردین 1401 آغاز می‌شود تمهیداتی اندیشیده شده است؟ گفت: «انجمن ملی خرما با همکاری وزارت کشاورزی و ستاد تنظیم بازار پیش‌بینی لازم را برای تامین خرما این ماه کرده است. خرما به اندازه کافی در کشور موجود و تنها محصولی است که تورم کشوری تغییری در نرخ آن ایجاد نکرده است. این مسئله برای مصرف‌کنندگان باعث امیدواری و از طرف دیگر مشکلاتی برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است».

رشید فرخی اضافه کرد: «خرما، 15 روز پیش از آغاز ماه رمضان با عرضه مستقیم در شهرهای بزرگ و فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.